10/1/16

ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΕΖΟΔΡΟΜΗΣΗ ΤΗΣ ΟΔΟΥ «ΓΙΑΝΝΗ ΧΑΛΚΙΔΗ»



Προκειμένου να αναβαθμιστεί η αγορά του δήμου Αμπελοκήπων-Μενεμένης έγινε μελέτη σκοπιμότητας για πεζοδρόμηση της οδού «Γ. Χαλκίδη» και μονοδρόμηση της οδού «Μ. Αλεξάνδρου». Με τη μελέτη προτάθηκαν τρία σενάρια κυκλοφοριακών ρυθμίσεων ώστε να κριθεί ποιο είναι το πιο κατάλληλο για να αναβαθμιστεί η αγορά.
Το πρώτο  προβλέπει την πεζοδρόμηση της οδού «Γ. Χαλκίδη» από την οδό «Ελ. Βενιζέλου» έως την οδό «Χρ. Κανάκη».
Το δεύτερο προβλέπει την πεζοδρόμηση της οδού «Γ. Χαλκίδη» από την οδό «Ελ. Βενιζέλου» έως την οδό «Χρ. Κανάκη» και παράλληλα τη μονοδρόμηση της οδού «Μ. Αλεξάνδρου» από το ύψος της οδού «Φιλιππουπόλεως» έως την οδό «Ελ. Βενιζέλου» με κατεύθυνση προς την πλατεία Επταλόφου.
Το τρίτο προβλέπει τη μονοδρόμηση των οδών «Μ. Αλεξάνδρου» και «Γ. Χαλκίδη» από από το ύψος της οδού «Φιλιππουπόλεως» έως την οδό «Αγάθωνος» με κατεύθυνση από βορρά προς νότο, με παράλληλη αύξηση του πλάτους των πεζοδρομίων. Όλα σε συνδυασμό και με κυκλοφοριακές παρεμβάσεις στην οδό «Ελ. Βενιζέλου». 
Ως Λαϊκή Συσπείρωση είμαστε υπέρ κάθε αισθητικής αναβάθμισης της πόλης αλλά και της αγοράς του Δήμου Αμπελοκήπων-Μενεμένης. Είμαστε υπέρ και των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων (όταν αυτές γίνονται με μελέτες επιστημονικές και όχι σκοπιμότητας για να υπηρετηθούν άλλοι σκοποί), γιατί βελτιώνουν την κυκλοφορία, μειώνουν την μόλυνση του περιβάλλοντος και γενικώς μειώνεται η συνολική όχληση. Τα παραπάνω όμως δεν είναι αυτά που καθορίζουν τη λειτουργία της αγοράς. 
Η Λαϊκή Συσπείρωση συζήτησε με πολλούς καταστηματάρχες για το θέμα. Μας είπαν χαρακτηριστικά, ιδιοκτήτες με δεκαετίες λειτουργίας, ότι πριν την κρίση ερχόταν κόσμος στα μαγαζιά της οδού «Γ.Χαλκίδη» και ρωτούσε αν ο δήμος είχε πανηγύρι από την τόσο μεγάλη κοσμοσυρροή. 
Η παραπάνω δήλωση ξεκαθαρίζει από την αρχή τα πράγματα. Όσο οι εργαζόμενοι δεν έχουν λεφτά τόσο τα καταστήματα θα παραμένουν άδεια.- Φυσικά τι να πει κανείς για την ανεργία-
Το σύνθημα που ακούγεται στους δρόμους «Εργατιά χωρίς λεφτά, μαγαζιά χωρίς δουλειά» απηχεί τη σημερινή πραγματικότητα.
 Όποιο σενάριο και αν επιλεχθεί, δεν απαντά στις ανάγκες της αγοράς. Η αγορά έχει τους δικούς της νόμους.
Το πρώτο σενάριο της πεζοδρόμησης σημαίνει αλλαγή «χρήσης γης» η οποία θα καθορίσει και τις αλλαγές στα εμπορικά. Η πεζοδρόμηση της πλατείας του Ευόσμου εξαφάνισε σχεδόν όλα τα εμπορικά καταστήματα. Τα μόνα καταστήματα που ανοίγουν είναι οι καφετέριες και τα μαγαζιά εστίασης. Το ίδιο συμβαίνει και στον πεζόδρομο Καλαμαριάς. Αλλαγές γίνονται και στο κένρο της Θεσσαλονίκης με την πεζοδρόμηση της οδού «Αγίας Σοφίας». Το δεύτερο δεν αλλάζει ουσιαστικά με το πρώτο και το τρίτο αφορά στην μονοδρόμηση. 
Αν αποσπάσουμε την μονοδρόμηση από την λειτουργία της αγοράς, τότε κυκλοφοριακά πιθανόν λειτουργεί καλύτερα (η ζωή το επιβεβαιώνει). Όμως η αγορά θα έχει κάποιες επιπτώσεις όπως αυτές που εκδηλώθηκαν πριν την κρίση στην οδό «Ελ. Βενιζέλου» όταν αυτή μονοδρομήθηκε. 
Οι συνοικιακές αγορές των μικρών επαγγελματιών χτυπιούνται άγρια:
Από την κρίση και την έλλειψη ρευστότητας
Από φόρους που στόχο έχουν και το κλείσιμο των μικρών επαγγελματιών
Από ρυθμίσεις δανείων, ασφαλιστικών εισφορών κ.λ.π. που μόνο διευκόλυνση δεν παρέχουν
Από τα capital controls
Από το υψηλό κόστος λειτουργίας (ενοίκια, ΔΕΗ κ.λ.π.)
Από τα δημοτικά τέλη του Δήμου που φέτος για ακόμη μία χρονιά είναι στο υψηλότερο σημείο και εξισώνει και φορολογεί το ίδιο το μικρομάγαζο με τα μεγάλα super market και τις τράπεζες
Από την συγκεντροποίηση του εμπορίου στα μεγάλα εμπορικά κέντρα και πολυκαταστήματα όπως τώρα συμβαίνει και με τα φαρμακεία
Από την πολιτική ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ που υπηρετεί αυτή τη συγκεντροποίηση με ιδιαίτερα επιθετικό τρόπο (βλ. 3ο Μνημόνιο)
Για αυτά τα ζητήματα πρέπει να ανοίξει σοβαρή κουβέντα. Η λύση για την ανάπτυξη της αγοράς είναι η ενιαία απάντηση σε αυτήν την πολιτική της συγκεντροποίησης της αγοράς σε όλο και λιγότερα χέρια. Πρέπει οι αυτοαπασχολούμενοι ενιαία σε συμμαχία με τους εργαζόμενους να διεκδικήσουν λύσεις και στα δικά τους προβλήματα ( κατάργηση μιας σειράς φόρων, διευκολύνσεις τραπ. Δανείων κ.λ.π.), αλλά και στο να έχουν οι εργαζόμενοι συλλογικές συμβάσεις εργασίας, διασφάλιση μισθών αξιοπρέπειας ώστε να μπορούν να αγοράζουν.
Η Λαϊκή Συσπείρωση θα στηρίξει κάθε πολεοδομική αναβάθμιση της πόλης, κάθε αισθητικής παρέμβαση και κυκλοφοριακή λειτουργία που βελτιώνει το περιβάλλον, όμως δεν θα παίξει παιχνίδια υπέρ ομάδας καταστηματαρχών έναντι άλλων, ούτε θα συνδέσει ποτέ τους νόμους της αγοράς που έχουν τη δική τους αυτονομία με κυκλοφοριακές ρυθμίσεις. Γι’ αυτό κάθε κυκλοφοριακό σενάριο που συνδέεται με προτάσεις για την δήθεν επίλυση της κρίσης της αγοράς είναι αποπροσανατολιστικό.
Αν οι αισθητικές ή κυκλοφοριακές ρυθμίσεις έχουν στόχο την βελτίωση της πόλης, φυσικά και είμαστε υπέρ. Χρειάζεται όμως μια επιστημονική μελέτη που θα γίνει για τον σκοπό αυτό. Η προηγούμενη, όπως αποδεικνύεται, εξυπηρετούσε άλλους στόχους.
       ΛΑΪΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΩΝ-ΜΕΝΕΜΕΝΗΣ